Kolo je prevozno sredstvo, ki nam je Slovencem zelo blizu. S kolesi se spoznamo že v otroštvu, nanje pa navajamo tudi svoje otroke. Gibanje, zabava in transport v enem bi lahko rekli. Ker pa poznamo več vrst koles, se spodobi, da povemo nekaj več tudi o BMX kolesu.
Nemara smo se že vsi kdaj srečali z malim »mišičnjakom«, ki je namenjen tako mlajšim kot nekoliko starejšim kolesarjem. V resnici se BMX kolo odlično znajde na ulici, na neravnih površinah in tudi na zanje posebej prirejenih progah, tako imenovanih pump-trackih.
Pravi robustnež
BMX kolo je narejeno, da traja in kljubuje vsem mogočim obremenitvam, kot so skoki s trdimi pristanki in druge vragolije, ki jih kolesarji z njimi počnejo. Ne gre za kolo, s katerim bi se odpravili na izlet ali z njim premagovali daljše razdalje. Okvir kolesa je narejen iz zlitine, ki prenese veliko.
Tu pa so še precej široki in debeli plašči koles, ki omogočajo dober oprijem na različnih podlagah, hkrati pa prenesejo tudi grobe pristanke. Plašči se razlikujejo glede na podlago, saj je BMX kolo namenjeno tako za vožnjo po asfaltu kot tudi za dirkanje po progi iz zbite zemlje in izvajanje trikov na rampah iz umetne mase.
BMX v športu
Kolesa BMX se že nekaj časa nahajajo v več priznanih športnih disciplinah in so že zdavnaj izgubila status »otroškega« kolesa, kjer so pričela svojo pot. Otroci jih obožujejo, saj se na njih sedi precej nizko, kar jim omogoča nekoliko bolj pogumno in domišljeno vožnjo. Je pa od leta 2008 BMX postal celo eden izmed olimpijskih športov.
Gre za zelo atraktivne discipline, saj se BMX vozniki s svojimi kolesi podijo po zelo razgibanih progah z veliko skoki in akcije, pa tudi na tako imenovanih »rampah«, kjer izvajajo dih jemajoče trike. Z BMX kolesom se tekmuje tudi v prostem slogu, kjer tekmovalec na ravni površini s kolesom izvaja različne trike in piruete, kar je v resnici videti kot čisto pravi ples.
Več o kolesu
Velikost BMX kolesa za dirkanje se nahaja v razponu med 16 in 26 inči, pri čemer je najbolj priljubljena velikost 20 inčev. Kolesa za prosti slog in tekmovanje na rampi so nekoliko manjša, in sicer od 16 do 18 inčev za mlajše ali nekoliko manjše kolesarje.
BMX kolo ima nizko težišče, sedež je nameščen tako, da so kolena ves čas v pregibu, je pa temu tako zato, ker se tovrstna kolesa večinoma uporablja v stoječem položaju. Opremljeno je z zavorami, katerih napeljava je skrita v okvirju in krmilu kolesa, da kolesarja ne moti pri izvajanju trikov. BMX kolo prav tako nima prestav ali kakršnekoli druge dodatne opreme.
Vrste BMX koles
Znano je, da obstaja kar nekaj različnih disciplin, zato je jasno, da so na voljo tudi različne vrste BMX koles.
Poznamo:
- Dirt – s širšimi gumami za vožnjo po neravnih površinah.
- Flatland – z dodelano geometrijo okvirja, da je v več položajih v popolnem ravnotežju. Kolo je namenjeno ravnim površinam.
- Park – značilno za ta kolesa je, da so narejena za manj grobo vožnjo, nekoliko lažja in imajo lahko nameščene zavore ali pa ne.
- Race – namenjena za dirkanje, zaradi česar je sprednji zobnik nekoliko večji, kar kolesarju omogoča poganjanje pri višjih hitrostih.
- Street – mogoče najbolj zanimivo BMX kolo, namenjeno ulični vožnji in izvajanju trikov. Spredaj in zadaj imajo na osi koles nameščene posebne ročaje, na katerih kolesar stoji med izvajanjem trikov ali pa z njimi drsi po različnih podlagah, kot so ograje ali robniki. Street BMX kolesa nimajo vidnih kablov za zavore (velikokrat povsem brez zavor), saj kolesar upočasni vožnjo tako, da blokira vrtenje zadnjega kolesa s podplatom obuvala.